SZOLGÁLTATÁSAINK
Az ELOXÁLÁS az alumínium anódos oxidációja.
NATÚR ELOX
Anodizálás
során (anódos oxidáció) az alumíniumot híg savban (foszforsav, oxálsav,kénsav,
krómsav, stb.) anódként kapcsoljuk (pozitív pólus), ekkor vízbontás játszódik
le, az anódon oxigén fejlődik, a katódon hidrogén. A fejlődő oxigén azonnal
reagál az alumíniummal és porózus oxidréteget hoz létre. A réteg keménysége a
fürdő hőmérsékletétől és a használt sav típusától függ. Eloxálásnak
(elektrolitikus oxidáció) azt az eljárást nevezzük amikor 200 g/l-es kénsavban
20 °C-on 14-20 V feszültséggel 1,2-2,0 A/dm² áramsűrűséggel anodizálunk. Az
európai szabványok itt 5-10-15-20-25 mikrométeres szabványos réteget írnak elő.
Az eljárás során az alumíniumból, vagy ötvözeteiből készült munkadarabokat egy
sínen felfüggesztve kénsav fürdőbe helyezzük. Az ellen elektród (katód) lehet
ólom vagy alumínium. Az áram a sínen keresztül folyik a munkadarabba, a
fürdőbe, majd a katódba. A fejlődő oxigén reagál a fémmel és porózus réteget
hoz létre. Lényeges
lépés a folyamat végén a pórusok tömítése. A tömítettség határozza meg nagy
részben a korrózióállóságot mind natúr, mind színezett termék esetén. Színezett
termék esetén nemcsak a korrózióállóságot, hanem a színtartósságot is erősen
befolyásolja. A tömítés történhet forró vízben vagy hideg vegyszeres oldatban.
Tömítés helyett szoktak még folyékony átlátszó lakkot is használni, de ez
sokkal költségesebb az egyszerű tömítésnél.
FEKETE (szines) ELOX
A fenti eljárást követően a pórusok lehetőséget adnak arra, hogy ne natúr, hanem szines legyen az alkatrész, amit eloxálunk. Üzemünk szerves színezékeket használ színezésre. Egyszerűen belemártjuk az eloxált anyagot a színezékbe, itt a szín mélysége a tartózkodási idő, festék töménysége illetve rétegvastagság függvénye. Számunkra a színtartósság rendkívül fontos, ezért kiemelt figyelmet fordítunk a szinezésre.
SZATINÁLÁS
A szatinálás során egy egységesebb, homogénebb felület érhető el, az apróbb hibákat, karcokat lehet minimalizálni. Ugyanakkor körültekintően kell alkalmazni, ugyanis túlzott használatával túl lehet maratni a felületet, tönkretéve a tűrt furatokat, meneteket.
Szembetűnő különbség a fekete eloxálásnál látható, hogy szatinálva lett-e az alkatrész az eloxálás során, vagy sem. Szatinálás nélkül a felület megmunkálástól függően a felületkezelt alkatrész színe lehet magas fényű, míg szatinálás esetén - annak hosszától függően - selyemfényű vagy matt lesz a végső állapot.